Saturday, December 16, 2006

Apa nih??

haiyOO.. Yesterday early morning when I woke up to perform prayer, masuk bilik air tengok air takde? Aik pagi2 dah potong ka? Hangin gak aku, nasib baik la ada air tangki lagi. Tadah la dlm baldi, ces rasa cam pendatang jek :P Bila call, rupanya ada paip bocor kat mana tah *sigh*

Sampai office, another devastating news.. toll rate for LDP increased from RM1.00 to RM1.60! Like wtf la..it's an additional RM1.20 per day X 20 working days. On most of the time now, lepas jek tol LDP I will then took KESAS highway to get to Technology Park to avoid the traffic jam after Kinrara Puchong. So, that's an additional RM1.50. And I found out that it has been increased to RM2.20!! For those of you who do not have to go through a toll to work, you can join my hubby and laugh at me ok? Gua tension tau..I've told Tiyah, we better start to be familiar with the traffic jam in Kinrara as I'm not going to fork out an additional RM0.70 per day using KESAS. Cukupla the additional RM1.20 per day tu.


Ye la, tak yah lecture aku pasal the this-is-for-govt-to-use-for-other-projects-that-could-give more-benefit-to-Malaysians story ok? Macam la selama ni takde project2 yg membazirkan the taxpayer's money. Yg paling tak tahan bila harga barang start naik just because the toll rate naik. The forever janji manis "Kita akan pantau harga barang..bla bla" tu aku dah malas nak dengar. Aku dah kira banyak mana aku kena bayar just for my transport to work :


Fuel RM300 (Based on RM75 per week for full tank)
Parking RM 80 (walaupun company punya own building *sigh)

Toll RM 32 (Based on the new toll rate)


Total RM412 per month.


Tu tak kira maintenance kereta, road tax lagik la. :P hhiihihi. Solution you say?


1) Pakai satu keta jek, tumpang husband - Tak bleh, dia ke utara aku ke selatan. Jauh sangat.

2) Naik LRT - Huuuu I wish! Buat masa sekarang takde lagi LRT direct from Kelana Jaya to Bukit Jalil. Yg ada kena naik Putra sampai Masjid Jamek or KL Sentral. Then switch to STAR sampai Bukit Jalil. Hasslenya? And possibility to stay back in the office till 9pm macam buat penat aku jek

3) Tukar tempat keje - Sedang berusaha :P tapi macam susah la nak dapat.

4) Naik basikal pegi keje - Hahahah I think I can imagine how I look like once I reached
Technology Park

Pi mai pi mai tang tu jugak la.. gaji naik bayar untuk harga barang yg naik ehehhehe.

Tapi aku takdela sampai sanggup buat camni semata2 nak elak tol :P


9 comments:

che'fara said...

heyya! terima kasih kerna melink link yer? hehe.

neways kita pun duduk dekat kelana jaya.ss6.

Anonymous said...

aiyo...aku pn hangin giler bila tol naik...x habis2 nak susahkan rakyat depa nih! kejap tol naik..pas tu minyak..pas tu tol lagi..tgk arr, pas nih minyak lagi...habih tu camno?gaji x naik2...! aku pn effected coz nak kuar dari puchong nih mmg wajib lalu tol! tensen arr..kita senasib! :(

neomesuff said...

if all of us,, buat keje mcm tuh..naik basikal lintas sungai - i rasa pak lah pujuk balik samy vellu kot suruh turun balik tol..ahaks

Anonymous said...

Che Fara - La ye ke? Patut la macam pernah nampak..ehheh ye la tu aku ni. Sekolah mana? Tah2 junior aku dulu agaknya? Hey, kita suka baca blog awak la sbb tu kita link kan..hihiih anyway, thanks for dropping by..singgah2 la slalu.

Kodeng - Tu ah pasai. Apa kata ko ambik kijer aku, dekat sket dgn umah ko. So ko tak yah la cross over ke LDP :P weh Christmas nih jadik eh Kenny Rogers? Ko punya turn belanja kan? ehehe

neomesuff - Hi there..mekasih ye singgah sini. Heheheh itu jek solution yg I ada, naik basikal. Tak yah bayar tol, minyak and at the same time exercise :P yeah right, as if!

Z.Y. said...

yuhuu! aku adalah salah seorang yg takyah lalu mana2 tol pegi/balik keja.. heheee kesian kawan aku sorang nih.. mmg tak patut la diorg naikkan lagi tol ni.. apa rational naikkan harga pun diorg tak bagi except "govt cannot subsidze anymore". what bullshit is that? ahhh aku tanak ckp lagilah pasai kerajaan bangang kita ni.. naik emo aku jadinya.. tapiiii aku buleh je naik beskal, tapi nanti tak vogue lah bila dah sampai opis hehee

Norliana Abdul Rahman said...

aku ni tak ler involve sgt pasal aku naik tren pergi balik.. tapi aku pun nak menumpang kehanginan ko nih...hehehhe..pasal tiket mthly lrt ni dah baper kali naik.. dulu 60 hengget skang dah 90 hengget!! mangkuk betullah...

Amy said...

*slaps Zied on the shoulder* jeles aku dgn ko..dah le keje dlm Selangor, banyak public holiday ceSsss

Konot - Takpe..silakan tumpang hangin. What? Naik sampai RM90? So, the excess of RM30 tu untuk apa? Ada dia hidang coffee ke dlm tu? Ada tukar tempat duduk jadik leather seat ke? But one thing for sure la, kalau ada LRT satu hala dari kelana jaya ke bukit jalil, i'll be the first to board the LRT la. :P

dillazag said...

Yeay for public holidays in Selangor!!! I loike!!!

Anonymous said...

Kak Dilla yg Notty! *moWaHs*