Sunday, February 25, 2007

Amanah Tuhan

Note : This post is based on my own emotional opinion

After Subuh prayer just now, I don't feel like going back to sleep which is rather unusual considering today is a Sunday. I kept on thinking about what I read in the paper last night before I go to sleep. I was feeling rather disturbed, and disgusted,I think.. to the point that I feel like crying. Please see here for the same news online at Star Online.

Of course, I do not want to discuss the racial issue. I'm just amazed at the fact that this old man (you should see the man's face in yesterday's paper) being so lucky to be given rezeki by Allah, 10 anak pulak tu..tapi tak cuba selamatkan 10 umat kita ni, you get what I mean? Such a waste.. how could you see them growing up and not leading them to the right path? Takkanlah all this while kena paksa dgn isteri untuk biarkan anak-anak practise agama lain? *sigh* Bukan ke setiap anak yg diberikan rezeki oleh Tuhan adalah amanah kepada kita untuk jaga dan bimbing dia?

Why am I being emotional on this? It is an obvious fact that I'm childless right? So, the same sentiment that I shared whenever I saw news about people dumping their babies. Tak kira la baby yg dibuang tu Melayu, Cina atau India...my heart crushed whenever I saw these abandoned babies. How could you? Takde perasaan ke? Orang macam ni tak pernah bersyukur dgn rezeki yg Tuhan bagi, buang sesuka hati. Paling aku tak tahan yg kuar dlm berita pasal jumpa baby kat tepi tempat pembuangan sampah, dipercayai dibaling dari tingkat atas flat. Boleh? Manusia ke apa tu yg sanggup baling je budak macam tu? Here I am feeling so low and anxiously waiting for the opprtunity to be a mother, but other people could easily get pregnant with one night stand action and decide that she don't want the baby after carrying the precious for 9 months?

Tak kira la apa pun masalah yg the mother might be facing, tapi kat Malaysia ni kan dah banyak channel for the problematic mother to solve the problem. Bagi la anak tu for adoption daripada buang je macam tu. Kalau la dia tahu betapa banyak pasangan yg tak dapat anak, yg nak sangat baby.. kalau la dia tahu macam mana perasaan orang macam aku ni yg bergenang air mata setiap kali aku tengok berita orang buang baby, or child being abused.. ya Allah. Memang la aku takde pengalaman jadi seorang ibu, tapi aku ada pengalaman jadi ibu saudara kan.. memang la budak2 nakal kadang2, dan boleh buat kita hilang sabar, tapi kita yg dewasa ni kan diberi pertimbangan akal? Kenapa nak hukum budak sampai cucuh rokok kat badan budak2 tu, pukul dgn seterika dan macam2 lagi? Sakit mental ka? Aku dulu pun nakal gak, berbirat kaki kena rotan dgn mama, pernah kena kurung kat luar dgn abang sbb bergaduh.. 5 minit jek, mama tak sampai hati eheheh. Tapi aku marah tak? Masa tu memang la rasa cam Mama tak sayang but as I grow older and wiser, aku tahu Mama buat tu sbb nak ajar aku dgn abang yg memang sungguh nakal. Mama marah pun sekejap je, pastu Mama peluk kitaorg :D

Aku terpikir gak pasal anak angkat ni.. tapi aku rasa belum ready. Bukan belum ready nak ada anak, tapi maksud aku belum ready dgn consequence lepas tu. Lepas aku dah jaga dgn penuh kasih sayang, pastu bila dia dah dewasa, what if he decide nak cari real parents dia and tinggalkan aku? Uwaaaa, I will be so crushed. Aku tak sanggup. So for the time being, as hubby pun kata dia tak ready nak adopt lagi, we will put this option as the very last resort.

Panjang ye aku bebel pagi2 Ahad ni..tapi tu la..aku tak tahan la tengok mende2 camni. Mama kata (of course la untuk pujuk hati aku) ada hikmahnya Tuhan bagi rezeki lambat kat aku supaya aku lebih menghargai rezeki yg bakal diberi nanti..insyallah. Hopefully kawan2 aku yg dah dapat anak pun menjaga amanah mereka dgn baik, consider yourself luckier than me ok? Bimbing dan jaga lah mereka dgn baik. Memang la kadang2 ibadat kita tak perfect, tapi kita cuba sebaik yg boleh... and sama2 mengingatkan, right?
Sampai hati ke nak abuse budak comel macam ni?

12 comments:

Freak and Geek said...

it's a cruel world, isn't?

Amy said...

Yes, f & g. It's a cruel world out there and I'm so disgusted with the whole thing, and so the reason of this emotional post.

Arena said...

Babe,
aku siap nangis boleh masa tengok baby yang kena buang dekat flat tu.. pastu baby yang kena buang kat longkang sampai penuh belakang dia kena gigit dengan kerengge/semut tu.. I was crushed seriously..

About adoption kan, aku cam tak terpikir sangat lagi.. HAri tu tanya ed, ed kata ready dah ker, kot tiba2 esok dah ada baby nak kena jaga.. At least bile pregnant tu, ada 9 months of preparation time..emmm something to think about kan..

Hang in there sis.. Aku isnyallah akan start dengan fertility treatment this year.. U take care ya..

dillazag said...

Amy --> I guess your mom's words tu banyak betulnya... I too get very tested by my kids' behaviour , tapi, sampai nak baling ke bawah flat tu. takdelah... tak tercakup dek akal macam mana orang boleh sanggup buat macam tu and buat tak tau aje... Na'uzubillah...

Anonymous said...

you'll be a good mom 1 day nanti amy..
comelnyer baby tu.. anak buah ke?

Anak Ayah said...

I hear you Amy. I too agree with you. Ada akal, tapi tak tau guna. Haiwan pun sayang anak diorang.

Yang pasal article The Star tu, dulu A.Teh pun ada sorang kenalan kat tuition (Auntie Jun... ingat tak?). She has a student where his mom is a (ex?)muslim and married a Hindu. Nama dia pun Hindu... aachocho...

Amy said...

Arena, yer ah. Something to think about kan? Fertility treatment, aku start pegi LPPKN early last year, cukup setahun doc kata for our condition, better IVF jek.. mana den nak cekau RM10K tuh. So, buat masa ni, both of us relax dulu pasal treatment, nanti2 nak sambung balik :). All the best to you too, ikhlas ni.

Kak Dilla - Kalau ghaser nak gi mana2 berdua dgn cik abang, meh kasik aku jaga Khadra dgn Khaleeq tu. Confirm bila ko balik pipi diaorg merah kena cubit dgn aku ihihi.

Aishah - Insyallah kalau diberi peluang dan rezeki oleh Allah. AMIN. Yg dlm gambar tu my only nephew yg ada kat Malaysia ni :). Nama dia Adam..comey? Ye ah, cam mak ngah dia *perasan*

Aunty Teh - Tu ah, Tuhan bagi rezeki tak reti jaga plak. Mestilah ingat Aunty June tuh, cikgu tuition paling garang kat Penang time tu :). I miss her anyway..susah nak carik cikgu tuition berdedikasi cam dia eheheh

Anonymous said...

amy...aku doakan semoga berjaya. SABAR... me too have been waiting for nearly 2 years to get another baby..belum ada rezeki kot. Kita doa sama2 ok. AMIN

cpj said...

yg tang campak anak tu mmg aku takleh paham la. kot kalau beriya tamo anak tuh tinggalkan jelah kat spital ke.. balai polis ke.. mmg takleh paham..

Zetty said...

yg baru ni ada kes buang anak pas tuh siap tampal mulut anak tu biar org tak dgr budak tu meraung.

sikit punya kejam.

takpelah amy, bila Allah nak beri rezeki nanti...satu team bolasepak kau dapat nanti hehehe. amin!

Amy said...

Hiemash - Takpe..bagi anak tu manja puas2 dulu dgn ko..ada la hikmahnya, at least ko dah ada satu, aku dah 4 tawun menunggu wehh..:)

Cik Pijah - I miss you!Mowahs :P jet lag lagi ke? I bet u had a lot of fun there kan? Hilang mana blog tu? meh la invite saya, please 1000 kali!

Zetty - Uik yg tu aku tak dengar lagi. Aduih rasa nak sula jek manusia yg buat camtu! Keji sungguh tau..satu team bolasepak? AMIN!!

Siti Blogger said...

Assalamu'alaikum! Actually I didn't want to leave any comment, simply singgah baca2 blog orang aje to fill my time but then when I came to this particular entry...heheh...kena gak la komen sikit. Dah lama ke childless? I'd been childless for 6 years. During that time, MasyaAllah...probably the hardest time in my life. And yes, memang I oversensitive bab orang abuse2 anak ni. Here we are wanting a child so bad but these stupid idiots dgn selambanya meng-abuse anak2 sendiri. Gila tahap kritikal!! Anyways, I have 2 kids now, eldest going to be 2 in april, 2nd going to be 1 this month-end. They're only 11 months apart! Talking about express!! I pray that your rezeki comes at the right time (yg ni Tuhan je yg tau kan?) cause believe me, eventhough I thought I waited too long, the babies couldn't have come at a better time. It was worth the wait. Byk2 doa and errr...keep shagging! Hehehehe!!!