Sunday, May 15, 2011

Something borrowed

Nothing much lately, so I wanna blog about the movie I watched with my lil sis last night - Something Borrowed, which was based on the best-selling Emily Giffin's novel. I first knew about the movie while reading Kay's blog post on it. Memang masa tu rasa tak sabar nak tunggu movie keluar. Aku kan memang suka chick-flick/romantic comedy movies ni.

Since aku tak pernah baca lagi buku cerita tu, I didn't have any expectation la. So not too sure whether the story betul2 captured in the movie. Maybe same case macam Shopaholic kut. Sbb bila made into the movie, selalunya tak sama 'feeling' macam buku citer tu. It was refreshing to see Ginnifer Goodwin as the main role coz in other movies such as 'He's Just Not That into You' and some others, selalunya watak pembantu je. Lawa jugak dia ni sebenarnya, cute. And the new actor, Colin Egglesfield adalah comel, di mata aku. Hehhe. He's not new la actually, aku je yg tak pernah tengok dia berlakon.

There were some part of the movie yg buat aku, how to say..touching kut. Ada yg kena batang hidung sendiri. Ada yang buat aku senyum sorang2 sebab it was just too familiar. Been there, done that. Zul and me were best friends before (mula la nak bukak citer!). We were introduced when Mel and I went to hangout with mutual friends. Pastu chatting, pastu phone calls and next thing I know, we spent our off days (I was working on shift basis kat Ma.xis dulu) hanging out ramai2 main bowling. Sometimes, I picked them up, sometimes he picked me up with other friends. And lelama it was only the two of us. One night, when I was sending him to work lepas hangout beramai2 tu, he jokingly told me that he likes me. I just laugh it off coz I had a crush on someone else time tu.

The thing is, because he was my best friend, I kinda tell everything to him, termasuklah pasal that guy I had a crush on. Turns out that the guy I had a crush on tu dah ada awek, and only treat me like his own sister. I was crushed and guess who I turn to? Mestilah Zul, yg sanggup menadah telinga. He picked me up from work on the night that I cried my heart out dan dia telah menyeka air mataku (macam novel kan?), giving words of encouragement. Bila aku balik, then aku realized 'OMG, this guy care so much about me...ada depan mata aku tapi aku tak nampak'. But it was too late. Dia pun dah mula suka kat another mutual friend of ours. Jeng jeng jengg..

Dia minta aku 'recommend' kan dia kat this girl, sbb aku ni kan best friend dia. I obliged, and Zul tak tahu lepas aku call that girl, told her his good points, I cried. Tak tau kenapa, aku rasa macam I've lost him. There were occasions where we all hang out (me, him, the girl and other friends) but I always find excuses to go back early, sebab I could not take it. Masuk dalam kereta, drive je terus air mata keluar. Hindustan betul. There was one night, I had to bring another friend to meet this circle of friends, tapi I just drop her off and drive to another place and waited in the car to pick her up again sebab aku dah tak boleh tengok Zul with the other girl. Rasa pedih sangat hati. Cemburukah aku? Kalau cemburu tandanya sayang, kan? Aku suka kat dia ke? Macam2 benda bermain dalam kepala aku time tu.

Aku banyak jauhkan diri time tu. Tapi kekadang tu hangout jugak demi kawan2 yg lain. Bila duduk sebelah dia, lagi rasa terseksa sebab aku rindu sebenarnya. Other friends realized about this. And they were the ones who encouraged me to tell Zul how I felt. Gila koo. What if he doesn't have the same feelings anymore? At the same time, the girl dah no longer in the picture coz she was not interested, I think. And we became closer. Went for a trip to Genting with 7 other friends in the group, sort of bachelor party utk one of them yang akan kahwin the month after. Dari situ aku nampak he still cares about me. And I don't think I'm ready to lose him again.

So, berkat encouragement dari 'abang-abang' aku, I told him one night that I need to see him, alone. Ingat lagi time tu kat SS15, Subang Jaya. My palms were sweating when I was waiting for him. When he arrived, I told him everything, on why I kept my distance, why I was acting weird, sebab aku jealous. Dia tanya 'Kenapa nak jealous?'. Kumpul kekuatan dan cakap 'Sebab saya suka awak'. There, I've said it. Tebal gila rasa muka time tu. And to make it worst all he said was 'Nantilah saya pikir dulu'. Wahhh bukan main berlagakkkkkk!! :p. Lepas jumpa dia, aku terus call abang-abang aku tu and cursed for making me confessing my feelings and end up tu je yang Zul cakap. Hahah. Diaorg gelak2 je and suruh aku sabar.

And the rest is history. We were engaged a year later and got married the same year. All I'm saying is kalau suka, bagitau je la. Tapi ada jugak kes yang bagitau tapi end up kecewa. You know who you are. Pernah ada this one guy from work dulu who confessed that he likes me, lepas akad nikah dia. He told me he didn't have the courage to tell me before when all along, I thought he was not interested. Complicated sebenarnya kan bila hal2 yg melibatkan perasaan dan cinta ni. Aku percaya yang there will always be someone untuk kita. Cepat atau lambat je. Don't give up on hope and love just yet, ladies. Who knows, he could just be right in front of you all along?

*picture taken here*

22 comments:

Arena said...

This is so damn sweet. I loike reading how people got together. Aku dgn ed takde drama2 derr pasal dia cop aku awal2 dulu hahahha. Babe, tang nanti saya fikirr dulu tu, terbakaarrrrr siot hahahaha.

Amy said...

Eh aku pun suka baca Ed ngurat kau haha gatal tau time sekolah dah ngurat2.. aku takde sapa ngurat pun time sekolah. Tu ah, nyampah tau ingat artis ke ramai sgt yg nak kat dia siap nak pikir dulu :P

Linda said...

satu jer benda aku tak boleh buat sampai la ni, is to confess how I feel towards a guy..serious tak boleh beb!

Mebe I'm too conservative to believe that guys are the one who should tell the girl, not the other way around..

mebe that's why sampai sekarang I'm still single...hehehe

nadya.s said...

amy!.. boleh buat drama cerita cinta kau.. hihihihi.. kelakar n sweet.

btw, apa rating cerita movie yg kau tgk tu?

Sarah and Fad said...

aku sokong!! x yah cr jauh2.. dpn mata klu dh ada.. rembat jek cpt2. (^^,)v

Anonymous said...

kakak,

kulit muka aku belum cukup tebal nak cakap depan remy ishak aku suka kat dia! kakakaka..

i like ur courage!

muahhss!!

ajezack

Anonymous said...

Linda - I totally understand. Aku tak tau mana aku dpt courage tu. I think 90% dari desakan abang2 aku tu, and 10% aku mcm confident aku tak tepuk sebelah tangan kut sbb dia pernah confess dulu previously. Tapi jawapan dia buat aku rasa nak lari time tu isk isk..

nad - Hahah if buat drama aku nak Remy Ishak yg berlakon jadi hero blehh? Tak beragak tau nak handsome jekk. Eh ada resemblance apa? Tang kulit gelap tu wakaka. Ya ampun Zul baca tau blog ni. Sorry babyy hihi. Rating movie tu aku bagi 8/10 kut. I do love the plot and the actors tapi ada gak some part yg cliche bagi aku

Sarah - hahah..tu la. Tapi tak semua cerita cinta sama cam kita kan Sarah..kadang2 complicated. Tu yg payah..aku quote Erra fazira masa dia bercinta dgn Yusry dulu. 'Kita dah tunggu kat tingkap, dia ketuk pintu plak'..hihi

Aje - OMG. If Remy Ishak, mau tak terkeluar apa aku nak ckp weh, asyik senyummm je tengok dia haha. Woi he's mine okehhhhh!

Amy said...

Ni nak tambah, ada plak yg tinggal comment kat FB, tanya what happen throughout that one year before engaged tu. Rasanya biasa jek, memang bercouple la. And he never actually proposed to me, sort of masing2 understood that it's time to move to the next phase kut. Raya tahun 2002, he called and just said 'January nanti mak nak datang merisik' and I just tell my mom. Dia tak tanya pun aku ni nak tak kahwin dgn dia. Haha *chuckles*. So aku takde memory di propose pun. Nasibla kan bercinta dgn org tak baper nak romantik ni :P

Sarah and Fad said...

aku lg la x romantik. laki aku tgh kt atas RTG (mesin angkat kontena) wat keja ms dia propose ke aku lepas 2 bln kenal, br jumpa 2 kali n x pnh kuar dating pon. aku gelak smpi jatuh katil! sape sangka dh kawen pon. keh keh keh

Mas Rahim said...

amy..bkn senang wei nak confess hehe isk bila nak jumpa ko nih?today aku kena p opis laa...byk aku nak story dgn ko..seems ko byk experience kan:) haih,

amy said...

sarah - tu pun bleh buat movie tu.bahagia gak akhirnya. happy 4 u

kod - aduh busy benar ko ni.takpe since ko duduk dah makin dekat, lepas keje blh dtg je lepak rumah aku.zul keje mlm start khamis-ahad nanti.calling2 k.

aisha said...

hahahha... itu la tunggu reply kat fb tak jawab... rupa nyer jawab kat sini.. abg zul romantik dgn kak amy dgn cara tangkap ikan banyak2 kot.. gurau jer..lor.. tak tanya ek.. hehehe... ab zul tau kak amy diam tanda setuju la tuh.. apapun sweet sgt la..

Norliana Abdul Rahman said...

sgt romantik citer kau dgn zul! suruh kabir bahtia (cemaner tah eja nama dia) buat movie!

Apa Ada Pada Dunya said...
This comment has been removed by the author.
Sweety said...

Heee.. masuk lam posting.. yay yay!

Aku pun tak bercinta kaknya, lepas kawen baru terhegeh nak bercinta temanya.

Dulu pun kawan ngan Mr Pat tu, layaknya si gemuk cam aku ni jadi kawan dia je, alih2 terkawen plak. hahahahahaha!

Peace!

Amy said...

Sha - Ni tetiba semalam tanya bila nak start panggil dia 'Abang'. Geli geleman aku sbb dah kawan lama benor sgt, tak terucap dek mulut nak panggil 'abang'. Tadi ckp phone dah try, pastu tersembur gelak :P. Cannot la!

Konot - Iskk ai bukan artis diaorg nak buat citer ai. Tapi ai nak Remy gak jadi hero hahah

Mel - Heheh femes ler ko kejap. Cinta tidak mengenal fizikal dan rupa weh..walaupun kulit Zul makin lama makin gelap, aku tetap menyintai hihi.

meriah betul comment box. Thanks you alllls.

Sweety said...

heee.. dah tuko gambo profile, comey dak aku? hahahahaha!

Amy said...

Mel - Comey kucing basah, muka garang hahaha

aisha said...

hahahah kak amy tak panggil en zul abang? siyes??? dia nak beromantik la tuh..ha'ah.. kak amy guna awak-awak jer kan? tp kalu time khalayak ramai camner? misalan akak nak panggil abang zul takkan jerit awak jer kot?

Amy said...

Sha - Akak panggil 'B'..kalau tengah ramai org? Memula panggil B, BBBBB, pastu kalau tak dengar akak panggil 'Zul!!' hahahah

Mas Rahim said...

amy-tula pasal...aduh..bila nak jumpa story2 dgn ko..byk citer nih heheh aku insyaAllah latest by middle june dah start keje area menara mbb kl tu...asyik dok postponed je..at last, dah dpt surat transfer hehe tu yg skrg nih,weekend je,p opis....isk isk ko bila nak mai?;-)

Amy said...

Uih keje menara dah Kod? Alhamdulillah, hopefully ko makin happy pasni. Tu lah, we must meet one day beb. Lama sgt dah.