Wednesday, July 25, 2007

Me..Me..Me..The Procascinator


You might not understand this, but I hate going to the petrol station to fill up my petrol. Malas tahap gaban when it comes to this. I would usually fill up on Sunday (purposely pegi weekend outing with my car and lepas tu bleh ajak hubby singgah petrol station) and hoping that it would last me till the next weekend approaches. Selalunya, sempatla..

Of course, langkah jadi panjang bila pegi jauh2 sket for lunch, kat bandar t.asik puteri ke, sri petaling ke (tapi still manage balik within one hour or not more than 1 1/2 hours!) and the petrol would then only last till middle of the week. So, bila hari Rabu and the petrol indicator dah start nyala, I will always tell myself "Takpe, balik nanti isi la" or bila dah balik lambat (which is always the case) and rushing nak sampai rumah I will tell myself "Takpe, besok pagi on the way gi keje isi la"...of course la besok paginya tu, I have to oversleep kan (picit the snooze, snooze dan snooze button lagi)..and the cycle of "Takpe, balik nanti isi la" will start again.

*mode berangan on* How I wish petrol tank tu bleh reload dgn sendirinya, guna card credit and auto reload or banking instruction and auto reload..whoa, sure best kan? Tak yah nak beratur tunggu kat petrol station tu *mode berangan off*

Padahal ada 2 petrol station side by side, less than 1 minute from my house..pilih je nak yg mana. It's amazing how I can drive pass the petrol stations everyday on my way to and back from work, and still hesitate to just drop there and refill - just because of wanting to save that 5-10 minutes of time. *sigh*

Satu hari, kalau dah sampai petrol tank tu kosong and my car karput in the middle of the road, kena tolak baru I will learn my lesson agaknya. Touchwood le kan..buat malu jek dok tolak kereta. Hari ni I think it almost happen, just when I thought I still have time to refill when I got home tapi takkkkkk..jalan jammed gila. Biasalah Malaysian drivers kan 'lembah lembut', hujan sket jek....semua slow (VERY SLOW) down...nak nak plak ada accident, toleh, drive slowly and carefully..hiyarghhhh! I left the office around 6.30pm, pastu kesian plak tengok colleague yg tengah ngandung, takde transport..usually I just drop her tepi jalan and she will cross the road to her house tapi memandangkan hujan so, I decided to send her to her house. Dah la I told Mama I will be able to reach home by 7.30pm, teman her buka puasa. 7.05pm aku baru lepas toll, LDP crawling cars, tak sanggup tunggu, cross masuk Sunway-Subang-Federal.. sama gak jammed gila kat W.estern Digital..imagine all this madness and my petrol tank light blinking furiously.

Kawan2 lelaki aku dulu2 selalu bagi tips, kalau mende tu nyala sekejap, pastu padam sekejap then maknanya banyak lagi minyak dlm RM10 lagi bleh jalan. Tapi kalau dah nyala tak berhenti-henti tu maknanya..dah nak habis la..That was like what..10-15 years ago. Sekarang punya RM10 value of petrol? And hari ni dia nyalaaaaa tak berhenti-henti..aku siap off air-cond, bukak cermin sket although it was still drizzling.. *Drama sungguh* Well, aku sempat la sampai rumah tapi dah 7.45pm, rasa bersalah kat Mama sbb Mama dah habis makan dah.. tapi lega sbb Ayah ada, oh Ayah pun puasa rupanya..bulan Rejab kan? A good month to puasa. Setakat ni baru dapat 2 hari, ingat besok nak puasa jugak..

Apa lagi? Oh, Tiyah punya bathroom tgh renovate, tukar tiles and all la. And she chose soft pink for the tiles and sink..elleh gedik (padahal aku jeles :P)..and my family hall kat atas tu sgt berdebu because of the renovation, we (read Mama, me and Ayah) had to vacuum and mop everyday the family hall. Dah la balik keje penat, naik atas nak ke bilik berdebu plak.. kena la mop everyday. Tiyah plak asyik balik lambat dari keje..tadi we all tease dia cakap we all semua dah take turns to mop, tomorrow is her turn since it's her bathroom, tak larat dah :D

Besok pagi kena isi minyak, or else tak sampai office aku rasa. Tadi balik keje? Err..mana sempat, nak rushing for Maghrib maaaa..yeah, procascinate is my middle name. I remembered one time while Aje (tak tahu dia ingat ke dak) and me was at One Utama (time tu belum ada New Wing) searching for parking space and her petrol indicator dah nyala, tapi dia rilek je dok pusing2 cari parking, yg aku dah panik sbb takut keta tu mati..last2 tak jumpa parking (for a good 20 minutes dok cari tuh) and kuar dari One Utama baru gi petrol station. Gila..So how about you? Sejauh mana korang pernah pegi while the petrol indicator light dah nyala? Or are you the type of person who faithfully refill without waiting for the light indicator? Cayalah!

12 comments:

Fahidayati Ramli said...

Penah terjadi... masa tu belum kawin, naik motor dgn my hubby-to-be, then minyak takde. Suruh dia isi isi minyak dulu but he refuse to do sebab dah lapar sgt nak makan. Then lepas makan baru terpk nak isi, but motor tu boleh gerak brape meter je pastu terus kiok. I pun naik angin... nasib baik masa tu ada bus stop (tak ingat) then suruh dia isi minyak dulu baru dtg semula ambik I. Malas nak menapak gi petrol station.

Now, He learn a lesson. Setiap kali lampu tu lip-lap.. sure dah menuju ke petrol station. Heheheh...

cpj said...

ko tau amy! aku dah lebih 2 tawwun drive black-ee tu tak penah lagi aku tengok petrol indicator dia lip lap lagi :p... aku mmg penakut.. below 1/4 tank jer mesti aku gi petrol station.

Norliana Abdul Rahman said...

aku sama spesies mcm nko... balik keje.. esoklah.. esok pagi.. balik keje lah..kekekek.. tapi lom pernah blinking lah... pernah jadik kat kete encik photographer, we all balik from nilai-subang, minyak blinking, petrol station TOTOP!!! mak aii.. dia punya tips, time jalan menurun bukit, lepas minyak, letak gear kat N. sib baik sempat sampai rumah beb...

reenazack said...

kakak,
i still do thatla.. biar blinking.. now kete aku tak de blinking2 dah, dia nyala memanjang jek..Dah kene dua kali minyak abis tengah jalan tapi still tak serik2..hehehehehe..

Anonymous said...

Akak Amy, amik la iktibar dr cerita saya ek.. saya selalu berbuat demikian dgn membiarkan tank kosong and still jalankan gak kereta itu sungguh la byk kali (tp slalu sempat isi minyak semula la waktu blinking nazak dah).. and one fine day di malam tahun baru, kereta itu terus mati di tengah jalan.. saya pun terpaksa menahan motor untuk menyuruh membeli minyak sebotol mineral water besar tuh (supaya dpt pegi stesen minyak)..tp malangnya, kereta tu give up dgn saya.. tak buleh start langsung.. pergi lagik beli minyak dlm 3 botol (in case tak cukup).. isi dlm tank.. goyang2 keta..pun tak nak idup..maka terpaksa la tinggalkan kereta di situ and esok nyer bertarik anta ke mekanik.. rupa nyer enjin yg kat depan tempat minyak disedut yg membolehkan kereta tu berjalan (saya tak tau apa benda nama)dah kong.. kena la ganti.. sbb minyak terlalu kering sampai benda alah tu sedut angin sampai berkarat tak leh berfungsi.. summary, rajin2 la isi minyak sblm akak mendapat kesusahan seperti saya. terima kasih.
ur new reader.

Arena said...

Hhahaha

KO amekla iktibar dari kata2 ur new reader tu.. aku adala jugak sesekali cam tuh.. not always.. aku sanggup isi2 memalam , sebab tak nak lambat dan rushing pagi2..

aku pernah citer in my blog, senja dalam kawasan estet, fuel warning tu takde blinking2.. nyala terus2 and we had to drive almost 60km before we found a petrol station. Panjang doa aku dalam kereta masa tu..hahaha..

neomesuff said...

HAHAAaha,,baru je 3 mlm lepas kete my cuz habis minyak...n m in it...grrr....marah marahhh..kat bf dia he is suppose to isi...dah tgh mlm plaks tu...

Amy said...

Fahida - A new reader? Hey, thanks for dropping by..will do a visit to ur blog soon ;P. Kalau le terkena kat I cam you, harus berasap telinga aku. Case terbalik plak, hubby rajin isi minyak, I yg malas..kong keta tu nanti baru I nyesal kut..iskk.

Cik Pi - Mak aih?2 tawun tak pernah lip lap lagik? You're a good driver la Cik Pi. Aku selalunya kalau isi full tank hari Ahad, mmg cukup sampai sabtu, kalau tak rewang singgah sana sini la..kalau dah rewang, middle of the week dah habis, mula la malas nak isi.

Konot - Lelaki memang camtu kan Konot? Rilek je bawa kereta walaupun dah blinking..aku ni jenis panik, tapi still ambik the risk, satu hari kong waktu malam baru nak nangis agaknya :D

Amy said...

Aje - Ko ingat lagi ek kat One Utama tuh..gila kan time tuh..ler, dah 2 kali jadi tak serik lagik? Isk, aku tak berani la, buatnya jadik malam-malam, mampuih aku..

Aisha - wah, another new reader.. mekasih drop by dek. Singgah2 la selalu..ni Aisha yg selalu comment dlm blog Zetty ke? Welcome,welcome. Uik, ternganga jap kak amy baca citer awak...takmo ah jadik camtu, harus kena marah dgn laki aku dgn ayah aku kalau camtu. Thanks for sharing the story, mmg jadik iktibar..takutnya.

Arena - Ye ah, aku baca citer tu. Semalam time panic tu aku bleh teringat baca yg Ed still can drive another 60km, tu yg den dok ghaser cam "Takpe, sempat lagik". ISk. Kadang2 malam tu, either penat sgt dah, malas nak kuar lagik sekali or mengejar Maghrib. Serik aku baca citer Aisha tu..tak bleh la malas2 dah. Kut kena nanti, nangis la aku (Cam biasa :P)

Kak Nomee - Ye ke?! Jadik time malam yg scary tuh..kena beringat le Amy camni..

Z.Y. said...

aku selamba je lampu minyak nyala. dah banyak kali lah mati tgh jalan and kena naik teksi, cari tong minyak, isi dlm tong, pegi balik kat keta, cari corong, BLA3.. masa dating ngan jimmy dulu pon penah jadi dah, dia terpaksa tolak keta aku ke tepi jln and pegi beli minyak wit me hahahaa itu maksudnya nak testing his patience tu kekekeekeee

i still do it hahaha jimmy yg selalu gabra, the wuss :P

Amy said...

Zied - Gila weh..mmg Zul pun selalu to the rescue bila keta aku rosak, tayar pancit bla bla dari zaman berkawan sampai dah kahwin keh keh tapi keta mati sbb minyak takde tu belum lagi la..touchwoood la. Takmo.

Blogger said...

Did you know you can create short urls with OUO and get money from every click on your short links.